Παιδί που παλεύει με τα μαθηματικά: Πώς να το βοηθήσω;

Παιδί που παλεύει με τα μαθηματικά: Όταν η εξίσωση γίνεται εφιάλτης
Δεν είναι λίγα τα παιδιά που έχουν πρόβλημα με τα μαθηματικά. Από μικρά, με τις διαιρέσεις και τους πολλαπλασιασμούς, αλλά και αργότερα με τις εξισώσεις, τα θεωρήματα και τις πιθανότητες, το παιδί αποκτά έναν μόνιμο πονοκέφαλο. Η δυσκολία, όμως, στα μαθηματικά δεν σημαίνει ότι το παιδί δεν είναι έξυπνο!
Πώς καταλαβαίνω ότι το παιδί έχει πρόβλημα με τα μαθηματικά;
Η δυσκολία κατανόησης μαθηματικών εννοιών μπορεί να ξεκινήσει από πολύ μικρή ηλικία. Το παιδί μπορεί να δυσκολεύεται να κατανοήσει τις έννοιες «μικρότερο» και «μεγαλύτερο», να κατηγοριοποιήσει σχήματα ανάλογα με το μέγεθος, καθώς και να κατατάξει τις έννοιες «πρώτος», «δεύτερος», «προτελευταίος» κλπ. Επιπλέον, η αίσθηση του χρόνου, της απόστασης και των χρημάτων σχετίζονται με την μαθηματική ικανότητα. Αργότερα, το παιδί μπορεί να δυσκολευτεί αρκετά με τις μαθηματικές πράξεις, ενώ συνηθίζει να απομνημονεύει κάποιες πράξεις μηχανικά, το οποίο του προκαλεί άγχος σε ο,τιδήποτε νέο (ένας πολλαπλασιασμός που δεν υπάρχει στο βιβλίο). Μπορεί να κλαίει πριν από ένα τεστ μαθηματικών και να αρνείται να κάνει οποιαδήποτε άσκηση σχετική με το αντικείμενο.
Πώς πρέπει να αντιδράσω;
Μην αγνοήσετε το παιδί και μην θεωρήσετε ότι σας κοροϊδεύει. Ειδικά εάν βλέπετε ότι παιδί προσπαθεί και δεν...λουφάρει. Η δυσκολία κατανόησης μαθηματικών εννοιών δεν σημαίνει έλλειψη εξυπνάδας ούτε τεμπελιά. Ίσα-ίσα, η προσπάθεια που καταβάλουν τα παιδιά αυτά είναι τεράστια. Προσπαθήστε, λοιπόν, να είστε δίπλα τους σε αυτόν τον αγώνα και όχι απέναντί τους. Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και μαθαίνει με τον δικό του τρόπο και ρυθμό. Γι’αυτό, προσπαθήστε να βρείτε τι ακριβώς το δυσκολεύει και προσπαθήστε να το λύσετε.
Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί στα μαθηματικά;
Κατ’αρχάς, μην αγχώνεστε! Έχει ήδη το δικό του άγχος με αυτό, δεν θέλει να σκέφτεται και το δικό σας. Σε καμία περίπτωση μη μαλώσετε το παιδί επειδή δυσκολεύεται και δεν τα καταφέρνει «τόσο καλά όσο ο Γιαννάκης από δίπλα». Το μόνο που θα πετύχετε έτσι είναι να το κάνετε να κλειστεί ακόμα περισσότερο στον εαυτό του και να μη συζητάει ούτε καν με εσάς τις δυσκολίες του, συσσωρεύοντας έτσι ακόμα περισσότερο άγχος. Προσπαθήστε να πειραματιστείτε με τα εξής:
-διαφορετικές τεχνικές εκμάθησης: μπορεί το παιδί να είναι οπτικός τύπος, οπότε να το βοηθήσουν διάφορα κόλπα απομνημόνευσης, ενώ εάν προτιμάει να μαθαίνει με ακουστικό τρόπο, να θέλει να του φτιάχνετε μικρά στιχάκια κατανόησης (δεν είναι εύκολο, αλλά μια προσπάθεια μπορεί να το βοηθήσει πολύ!)
-βρείτε επιτραπέζια παιχνίδια σχετικά με μαθηματικά: υπάρχουν άπειρα στο εμπόριο, και με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσει το παιδί να λύσει απορίες διασκεδάζοντας, ενώ θα καταλάβει ότι τα μαθηματικά δεν είναι μόνο μέρος του σχολείου αλλά και της καθημερινότητας. Εστιάστε σε παιχνίδια που πραγματεύονται αγοραπωλησίες, χρόνο ή χώρο και θα βοηθήσετε σημαντικά.
-βρείτε διάφορα tips στο Διαδίκτυο: καμιά φορά «αυτό το μαραφέτι» μπορεί να κάνει θαύματα! Υπάρχουν πολλά βίντεο και πηγές που μπορούν να εκπλήξουν ευχάριστα το παιδί στη μάθηση -και μαζί και εσάς που θα δείτε άμεση βελτίωση!
Σε κάθε περίπτωση, σεβαστείτε το παιδί και τις δυσκολίες του. Συζητήστε τακτικά με τον δάσκαλο και βρείτε λύσεις που βοηθούν το ίδιο, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του για μάθηση, ακόμα και αν ζορίζεται. Και να κρατάτε πάντα έναν κοινό παρονομαστή: την αγάπη σας γι’αυτό. Και όλα θα γίνουν!