"Ο κύριος πάνω στις ρόδες": Μιλώντας στο παιδί για άτομα με αναπηρία

 

“Ο κύριος πάνω στις ρόδες": Πώς να μιλήσεις στο παιδί για άτομα με αναπηρία

 

Νομίζω ήμουν πέντε ετών όταν ρώτησα την μητέρα μου πρώτη φορά για ένα παιδί από την γειτονιά που δεν μπορούσε να μιλήσει και δεν έπαιζε μαζί μας. Είχα ξεχάσει τελείως εκείνο το παιδί, μέχρι που μου το θύμισε η κόρη μου όταν με ρώτησε για έναν δικό της συμμαθητή που δεν μπορεί να περπατήσει και τα υπόλοιπα παιδιά τον κοροϊδεύουν.

 

Συνεχίζει και με σοκάρει όταν μικρά παιδιά βρίσκουν τρόπους να πληγώσουν, όχι όμως σκόπιμα ή με πλήρη ευσυνειδησία του τι λένε - τα λένε είτε γιατί από κάπου τα άκουσαν είτε γιατί όταν τα είπαν, χωρίς να γνωρίζουν τις επιπτώσεις, κάποιος δεν τα επίπληξε και τα άφησε να πιστεύουν πως όσα λένε είναι σωστά.

 

Για να επιστρέψω στην ερώτηση της μικρής μου και πώς το χειρίστηκα, θα πρέπει να εξομολογηθώ πως δεν ήμουν προετοιμασμένος. Γνωρίζω πως πρέπει να απαντάς με συγκεκριμένο τρόπο, καθώς αυτό που θα πεις ενδέχεται να επηρεάσει την αντιμετώπισή που θα έχει αργότερα για πολλά πράγματα στη ζωή του. Γενικότερα είμαι της άποψης πως στις ερωτήσεις των παιδιών πρέπει να απαντάμε με ειλικρίνεια και όσο πιο απλά γίνεται. Οι πολλές πληροφορίες τα μπερδεύουν και μένουν με ερωτηματικά.

 

Στην ερώτηση «γιατί ο συμμαθητής μου δεν μπορεί να περπατήσει», απάντησε με ειλικρίνεια πως κάποιοι άνθρωποι έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά. Όπως για παράδειγμα έχουμε διαφορετικά μαλλιά, έτσι είναι και αυτό. Κάποιοι χρειάζονται βοήθεια για να περπατήσουν ή να μιλήσουν χωρίς να περιορίζονται ή να διαχωρίζονται από τους υπολοίπους. Ακόμα και αν δεν έχεις απάντηση στην ερώτησή μπορείς να παραδεχτείς πως δεν γνωρίζεις και να απαντήσεις σωστά αργότερα.

 

Απόφυγε χαρακτηρισμούς, όπως "φυσιολογικός", γιατί θα θεωρηθεί πως ο,τιδήποτε άλλο είναι ανώμαλο και μη αποδεκτό. Προσπάθησε να φέρεις το παιδί σου σε επαφή με παιδιά με αναπηρία, κάλεσε τα σε παιδικά πάρτι ή play dates, για να μπορέσει το παιδί σου να αποδεχθεί το διαφορετικό, είτε είναι κάποιος με αναπηρία, διαφορετικό χρώμα ή φυλή. Δείτε μαζί παιδικά προγράμματα ή παραμύθια που έχουν χαρακτήρες με αναπηρία, έτσι ώστε να συνηθίσει από νωρίς να δέχεται το διαφορετικό, χωρίς προκαταλήψεις ή φόβο και να το αποδεχτεί ως κάτι καλό και αγαπητό.

Μην αποφεύγεις το διαφορετικό ούτε εσύ ο ίδιος, γιατί όπως έχουμε ξαναπεί τα παιδιά μιμούνται ό,τι κάνουν οι μεγάλοι!

Share: